Dagens gäst …

… är ingen mindre än min författarkollega Amanda Tartt. Hennes tredje novell om Sanna, Chevalier, har precis släppts och jag har fått förmånen att läsa den före alla andra. Det enda jag har att säga  om det är: Läs den!

Välkommen tillbaka till bloggen, Amanda!

Tack Amalia för att jag får komma och hälsa på hos dig igen 🙂 Det var ett tag sedan sist, i februari närmare bestämt, när min första novell, Choklad, just kommit ut.

Det har hänt mycket sedan sist. För min egen del, så släppte jag Champagne DP i september och i dag är det premiär för trean, Chevalier. Spännande! Champagne DP har fått jättefina recensioner och den ligger fortfarande på topp-tio hos adlibris. Även Choklad håller sig någonstans runt topp-tjugo.

Just Chevalier är lite speciell, och har blivit ännu mer så för ett par veckor sedan. Huvudpersonen är densamma som i tidigare noveller, Sanna, som fortfarande är mer nyfiken än någonsin på vad det (o)täcka könet har att erbjuda 😉 Hon är en kvinna runt de trettio, som ännu inte hittat mannen i sitt liv. Men hon när inte ledsen för det, tvärtom. Livet bjuder på så otroligt många möjligheter och varför skulle hon tacka nej till dem?

Om de första två historierna varit lite luddiga med var det hela utspelar sig, så har Sanna nu gett sig av till en stad som man inte behöver skämmas för, och inte heller vill vara luddig om, nämligen syndens och lustens stad, Paris. Nu har ju Paris också fått en annan stämpel, efter terroristattackerna den trettonde november. Parisarna säger att de inte tänker låta sig nedslås av det som hänt (annat än sorgen för de som förlorat någon, förstås), inte låta det förändra deras levnadssätt. Det är säkerligen ingen lätt uppgift, men jag håller med dem om att det är det enda rätta. Terroristerna skall inte få skrämma världen till att sluta leva, även om ordet ”terror” finns i benämningen.

När jag skrev Chevalier hade ingenting av det hemska hänt i Paris (det har förstås hänt hemska saker förut, inte minst Charlie Hebdo i januari, men jag håller mig till den absoluta nutiden). Därför tycker jag att Sanna skall få njuta av sin semestervecka där. Hon åkte dit på egen hand men träffar snart en man i en situation som hon inte alls hade väntat sig och absolut inte planerat. Men, det gör det hela ännu mer spännande …

Chevalier betyder riddare på franska. Mannen hon träffar kanske inte är en riddare av Kung Arthurs Runda Bord utan har sin egen uppfattning om vad begreppet innebär. Om Sanna tvekar aldrig så lite till att börja med, så inser hon snart att det passar henne bra. Väldigt bra, till och med! Paris är njutningens stad, och hon tänker njuta, till fullo.

CHEn_OMSLAG

Jag hade haft den här storyn i huvudet ett tag och är så glad att jag fick ned den på det här sättet. Och jag är väldigt nöjd med hur den blev. Hoppas nu att alla läsare också gillar den … Om den är självupplevd? Ja, vem vet? Jag har ju rest ganska mycket i min ungdom och träffat många roliga människor som varit vackra både på in- och utsidan. En del av dem har varit minst sagt oväntade bekantskaper, men inte desto mindre trevliga, på alla sätt.

Just nu reser jag inte så mycket. Mitt café tar mycket tid och det vill jag att det skall få göra. Det ger mig möjlighet att leva i min andra hemstad, London, i ett område som jag älskar. Jag älskar mitt skrivande och har som någon kanske minns, en dag tänkt skriva någon form av reseskildring. Vi får se när det blir av, och i vilken tappning … Kanske får jag bjuda Sanna på en världsomsegling?

Men apropå mitt café, Amalia, så har jag förstått att du gillar att fika. Som tack för att jag fick hälsa på hos dig, så kanske jag får bjuda fair trade kaffe i någon tappning och lite av mina ekologiska bakverk?

Nu hoppas jag som sagt att alla läsare skall gilla Chevalier och att de tycker att situationen är lika eggande som jag gör 🙂 Och följ gärna mina tankar om både existerande och kommande noveller på min blogg http://amandatartt.blogspot.com/

Vi ses!

One thought on “Dagens gäst …

Kommentera

